Výroba/ Production

CZ/ Výroba saní představuje ruční práci se dřevem a s kovem. Každý výrobek je svým způsobem unikátní!

Saně určené pro psí spřežení musí být pružné, pohyblivé, odolné vůči nárazům, musí držet rovnou stopu. Všechny spoje u toho díla musí být pohyblivé, aby se saněmi dalo náklonem zatáčet v zatáčkách. Jednotlivé vrstvy dřeva jsou ohýbány a pak na sebe nalepeny, aby držely požadovaný tvar a zaručovaly pružnost.

V nabídce máme šest různých typů, od lehkých 8,5kg  vážících saní sprint až po těžké saně expediční o hmotnosti 35kg, s délkou sanic od 2,4 do 3,4 metrů s podpěrnou polyethylenovou deskou pod nákladovým vakem, tzv. tobogán. „ Expediční saně jsou široké 64cm a vysoké 95-105cm. Je možné na ně naložit až 150kg  a utáhne je 8 a více psů.

Postup výroby tažných saní

Základním materiálem pro konstrukci saní je jasanové dřevo. Konstrukční prvky jsou podle typu složeny ze čtyř až osmi lamel o tloušťce cca 4-5mm slepeny vodovzdorným lepidlem. Lamely výrobce řeže z fošen, které jsou v případě použití na sanice vysušeny na 8-10% vlhkosti. Pro výrobu madel neboli věží ( prvek konstrukce, které se jezdec při jízdě drží) používá tzv. vzduchosuchý materiál do vlhkosti 20%. Zhotovené lamely při lepení skládá  ve stejném sledu jak byla fošna rozřezána, čímž se jistí, že ohnutý kus po vyndání z formy bude držet požadovaný tvar. Hlavní prvky konstrukce jsou vzájemně spojeny na čep, který musí mít určitou vůli a je fixován provazem. Vzniklé spáry kolem čepů utěsňuje silikonem, který brání vnikání vlhkosti do spojů. Povrchovou úpravu dřevěné konstrukce provádí bezbarvým lakem na lodě. Skluznice sanic, přední ochranný oblouk saní ( nárazník) a podpěrná deska u typu tobogan a expedičních saní jsou vyrobeny z polyetylenu, který odolává teplotám do -56oC. Mezi používané nedřevěné prvky patří také kovová sklopná dvoufázová brzda a sklopná gumová brzdící dečka umístěná v zadní části saní za madlem. V tomto místě ještě na horní stranu sanic upevňuje pomocí vrutů protiskluzové podložky pod nohy, zhotovené z cyklistických pláštů. Cena takto vyrobených saní se v závislosti na typu, rozměrech a složitosti provedení pohybuje v rozsahu 500- 1300 Euro.

EN/ The production process for the wooden sled:

The basic material for the construction of the sled is ash wood. The design consists of between 4 and 8 individual layers of wood – slats- with a thickness of approximately 4-5mm glued together with a water resistant adhesive. The slats come pre-manufactured and dried to 8-10% moisture. For the production of the handlebars, the wood is dried close to 20% moisture allowing increased flexibility in the production process. Slats must be sticking up in the same order as they were cut, making sure that the pieces are bent upon removal from the mold, so they will hold the desired shape. These main pieces of the sled are fixed by a pin, and lashed together with durable rope. The resulting joints and pin fixtures are then filled with silicone to prevent moisture from penetrating the wood. The finished wooden product is then covered in a clear coat varnish. The actual runners themselves, as well as the front crash bar of the sled are made of polyurethane, and can withstand temperatures up to –56C. The sleds come equipped with two brakes, the first is a metal folding two positional brake, and the second is the drag brake fixed between the runners. The price range for these sleds, depending on the type, size, and complexity of the design is between 500-1300 euros.